Mérföldkövek

Költségcsökkentés, hatékonyságnövelés 

(adat)felhő alapú informatikai megoldások KKV-k számára

Az alábbi szolgáltatások bármely magyar vállalkozás számára elérhető és költségmegtakarítást és gyorsabb, pontosabb, hatékonyabb munkavégzést tesznek lehetővé.
A vállalkozások a munkafolyamatok és nyilvántartások digitalizálásával versenyképesebbé, termelékenyebbé válnak. 

2023. Az AppSheet a Google Workspace csomag része 

2023. utolsó negyedévétől az AppSheet a Google Workspace szolgáltatáscsomagok része, tehát a Google Workspace előfizetők automatikusan elérik az AppSheet Core szolgáltatást, amit korábban 10 USD/user/hó ellenében használhattak.

2023. AppSheet Chat app

A munkatársak közötti interaktív kommunikáció egyszerű, gyors és hatékony eszköze a chat. Számos kisvállalkozás kényszerűségből használ az alap nyilvántartásától teljesen függetlenül működő chat alkalmazást (Viber, Messenger stb).  Mostantól az AppSheet nyilvántartásba integrált chat funkcióval egyszerűbb és pontosabb a kollégák közötti kommunikáció.

2022. Google Sheets timeline view

Egy igazi nagybetűs MÉRFÖLDKŐ a bármilyen projekt időbeli ütemezésében. Minden korábbinál áttekinthetőbb, szervezhetőbb, tervezhetőbb munkafolyamatok.

A korábban naptárakban és táblázatokban kialakított esetleg a MicroSoft Projekt alkalmazásból ismert ún. Gantt tábla mostantól minden Google Sheets alapképessége.

2022. AppSheet database

Az AppSheet saját adattábla alkalmazása lehetővé teszi, hogy külső adatbázis kapcsolódás nélkül, közvetlenül az AppSheet-ben legyen kialakítva az adatbázis, ezáltal lényegesen gyorsabb legyen az alkalmazás.

Az egyelőre teszt üzemmódban használható megoldás tovább egyszerűsíti a laikus felhasználók AppSheet alkalmazás készítését.

2020. AppSheet - Google Cloud

A Google által felvásárolt AppSheet-et a Google Cloud ökoszisztéma részeként fejlesztik tovább.

A felhasználói felületet hozzáigazították a Google világ egységes ún material deisgn stílusához.

 A Google szolgáltatásokat  (Drive, Calendar, Chat stb) egyre egyszerűbb AppSheet alkalmazásokkal összekapcsolni .

Az AppSheet Automation újratervezésével minden korábbinál komplexebb folyamatokat lehet automatizálni.

2017. Team Drives, Drive File Stream

A kezdetben Team Drives később Shared Drives elnevezésű funkció a teljes cég vagy több munkatárs közös file-ok, mappák kezelését teszik lehetővé a Drive Platformban.

A Team Drives megjelenésével egy időben alapjaiban megújult a file könyvtár számítógépes elérése. A Drive File Stream technológia lehetővé teszi, hogy az asztali gépes operációs rendszerek saját könyvtárként kezeljék a hozzá rendelt Google fiók saját és Team mappáit anélkül, hogy az azokban lévő file-okat fizikailag a gépre töltenék. Ez különösen előnyös a megosztott meghajtók használata esetén, mert a többi munkatárs által feltöltött friss anyagok folyamatos szinkronizálása nem terheli a többiek (különösen a távoli notebookos kollégák) internetes kapcsolatát.

A Team Drives a Google WorkSpace Business Standard, Business Plus előfizetésekben érhető el. 

2016. New Google Sites

Az okos mobiltelefonok és a mobil internet elterjedésének köszönhetően egyre általánosabb követelménnyé vált a mobiltelefonra optimalizált, ún. reszponzív honlap megjelenés. A Google Webhely szolgáltatás megújulásával továbbra is a megszokott kényelmes módon szerkeszthető a tartalom, de immáron mobiltelefonra optimalizált megjelenéssel.

2016. Google Data Studio - Looker Studio

Üzleti statisztikák grafikus megjelenítését lehetővé tevő szolgáltatás. A tartalom felhő alapú adatbázisból (pl. Google Sheet táblázat) folyamatosan frissül, így kiváló eszköz a valós idejű, online vezetői riportok kialakítására.

Tetszőleges szűrők segítségével, egyszerűen kezelhető rendkívül informatív felületek alakíthatók ki.

2014. AppSheet

Minimális fejlesztői szakértelmet igénylő "Low-code No-code" alkalmazáskészítő platform. AppSheet használatával Excel vagy Google Sheet táblázatokban vezetett listákból szinte bárki egyszerűen és gyorsan készíthet és formázhat számítógép böngészőben és okostelefonon egyaránt elérhető egyedi alkalmazásokat.

Táblázatban vezetett nyilvántartásokhoz képest az AppSheet-nek számos előnye van:

Az általános funkciók mellett kiemelt jelentőségűek az automatizált folyamatok és a mesterséges intelligencián alapuló funkciók.

2012. Google Sheet

A DocVerse és a QuickOffice felvásárlásával jelentőset fejődött a Google online táblázatkezelője a MicroSoft Word és Excel file-ok böngészőben ill. okostelefonon történő megjelenítése egyben megoldódott ezen file-ok egy kattintással Google Sheet-re történő konvertálása.

A Google Sheet online elérhetőségének köszönhető egyszerűen összekapcsolható más online szolgáltatásokkal, pl. honlapba ágyazott űrlapokkal, email marketing rendszerekkel, számlázó programmal vagy a vezetői kimutatásokat tartalmazó Google Data Stúdió felülettel.

A szokásos táblázatkezelő funkciókon túl a Google Sheets működését jelentősen kiterjesztik a beépülő Bővítmények, melyek a Google-től független, "külső" cégek által fejlesztett, egy-egy speciálisabb feladat megoldását teszik lehetővé.

Kisvállalatok körében kevésbé elterjedt, de rendkívül hasznos képesség a táblázatok egyedi JavaScript fejleszthetősége is. 

2012. Google Drive

File-ok tárolására és megosztására szolgáló platform. A dokumentumok és a teljes mappastruktúra elérhető böngészőből és mobiltelefonról, tabletről is.

A Google fő erősségét képező kereső funkció fontos része a Google Drive-nak. 

A felhasználó "Saját meghajtó" és "Velem megosztva" nevű fő csoportosítás alatt fér mappákhoz és file-okhoz.

A nagyobb (felhasználónként 2TB) tárhellyel rendelkező előfizetések (Business Standard, Business Plus) esetén már elérhető a "Megosztott meghajtók" funkció, amely profi cég szintű dokumentum kezelést tesz lehetővé.

Korábban problémát okozott a dokumentumok és mappák hagyományosan megosztásakor minden munkatárs minden feltöltött anyaga azonnal, teljességében letöltődött pl. a notebook-ot interneten használó kollégák notebook-jára. Ez akár folyamatos oda-vissza szinkronizálással leterhelte a hordozható eszközök hálózati kapcsolatát. A 2017-ben bevezetett Drive File Stream technológia már tökéletesen kiküszöböli ezt a problémát.

2010. Google Workspace Marketplace

A Google Apps (később GSuite, jelenleg Google Workspace) alapvető funkcióira épülő külsős (nem Google) fejlesztésű szolgáltatások piactere. Az itt elérhető online alkalmazások egy-egy specializáltabb feladatkör (pl.  CRM, email marketing, projekt menedzsment stb) elvégzését teszik lehetővé úgy, hogy azok teljes körűen integrálják a Google email, naptár, dokumentumtár stb. alapfunkcióit.

A Marketplace-ről domain szinten telepített alkalmazásokba való belépéskor nincs szükség külön felhasználó név jelszó megadására, mert ilyen esetben a Google fiókba történő belépéssel már megtörténik az azonosítás.

2009. Google OS

A Google által fejlesztett Linux alapú számítógép operációs rendszer. Kezelőfelülete hasonlít a Chrome böngésző felületéhez, a Google minimál, ún. material design világába illeszkedik.

Chrome OS eszközök fő típusai:  notebook - Chromebook, asztali gép - Chromebox, monitorral egybeépített asztali gép - Chromebase

A Chrome OS számítógépek karbantartása (frissítése) automatizált online folyamat, nem igényel külön helyszíni szakember közreműködését.

A vállalkozások a számítógépre telepítendő programok helyett egyre inkább online alkalmazásokat használnak legyen szó számlázásról, képek szerkesztéséről vagy videók vágásáról, ezért hódítanak egyre nagyobb piacot az olcsó, minimális informatikai közreműködést igénylő Chrome OS gépek. 

A digitális kommunikáció fejlődésének egyik fő trendje a PWA - Progressive Web App, ami leegyszerűsítve nagyon széles körben, mobileszközökön és asztali számítógépeken, plaformtól függetlenül működő alkalmazásokat jelenti. A Google a ChromeOS rendszer fejlesztése során élen jár ezen iparági szabványok kialakításában. Ennek köszönhetően a tömegek által ismert és használt online szolgáltatások (youTube, Twitter) állnak át PWA-ra.

2008. Google Chrome

A Google Chrome megjelenésekor a  böngészők piacát még az Internet Explorer uralta. A Google gyors betöltődést és előre ütemezett rendszeres frissülést ígérő Chrome böngészője néhány év alatt meghatározó szereplővé vált, platformtól függetlenül MicroSoft, Mac operációs rendszeren működő számítógépek és az Android, iOS okostelefonok világában.

Az általános böngésző funkciókon túl jónéhány extra képesség segíti a vállalkozások hatékony működését, pl. a Google fiókhoz kötött jelszókezelés vagy a Google fiókhoz kötött könyvjelző gyűjtemény.

2006. Classic Google Sites

Egyszerűen használható honlapkészítő környezet, amely egyaránt alkalmas a külvilág felé közzétett weboldal és a cégen belüli, csak a munkatársak által elérhető honlap (intranet site) kialakítására.

Google Webhely működtetéséhez nincs szükség külön tárhelyre, bármely Gmail fiókban kialakítható. A Google Workspace előfizetések mindegyike tartalmazza a saját domain-on elérhető Google Webhely lehetőségét.

A honlap tartalom rendkívül egyszerűen szerkeszthető, szöveges, képi, videó tartalmak, űrlapok vagy akár teljes google dokumentumok (szöveges, táblázatos. prezentációs) is beilleszthetőek.

2006. Google SpreadSheet

A Google SpreadSheet egy böngésző platformon működő, egyszerre több felhasználó által is szerkeszthető, online táblázatkezelő.

Az ingyenes Gmail-nek köszönhetően bárki jogtisztán használhatja.

Platformtól függetlenül bármely számítógépes és okostelefonos operációs rendszeren működik.

A használat során minden változás automatikusan mentésre kerül, az előzmények (ki, mit mikor módosított?) egyszerűen visszakereshetőek, szükség esetén a verzióelőzmények visszaállíthatóak.

A számítógépre telepített táblázatkezelő  programmal (pl. MicroSoft Excel) készített táblázatok egyszerűen konvertálhatók, kivéve a speciális függvényeket.

Az állandó online elérhetőség számos új lehetőséget nyit más online (felhő alapú) szolgáltatásokkal történő összekapcsolásra.

2006. Google Apps (később GSuite, majd Google Workspace)

Az alapvető irodai működést biztosító online szolgáltatáscsomag. A kiinduló felülete magán felhasználásból jól ismert, professzionális SPAM védelemmel ellátott Gmail levelező felület.

A WorkSpace-t egy adott domain-on működő üzleti Gmail-ként érdemes elképzelni, melyhez naptár, névjegyalbum, szövegszerkesztő (Google Doc), táblázatkezelő (Google Sheet) és prezentációs (Google Slides) funkciók mellett, a file-ok tárolását és megosztását lehetővé tevő Google Drive tárhely is tartozik. A munkatársak személyes, ún fiókazonosító email címei mellett tovább email alias-ok és csoport email címek állíthatók be.

Az adminisztrátori joggal felruházott munkatárs(ak) az admin felülethez hozzáférve kezelheti(k) a teljes rendszer beállításait, többek között a felhasználók listáját. Ennek kezeléséhez nincs szükség informatikusra, az esetek többségében a vezetők

Az előfizetéseken túl nincs szükség egyéb informatikai erőforrásra (pl.  szerverekre). 

A szolgáltatás meghatározó eleme a felhasználók (be)azonosítása (Single Sign On), aminek köszönhetően egy adott számítógép használatakor csupán a belépéskor egyszer kell bejelentkezni. Ezt követően már nem kell külön-külön bejelentkezni a különböző szolgáltatások használatához.